در گرامی داشت روزنامه نگار افغان سلطان محمد منادی
گزارشگران بدون مرز گزارشگران بدون مرز

 

صبحگاه امروز ١٨ سنبله، سلطان محمد منادی خبرنگار افغانی و همکار بسیاری از رسانه های افغانی و خارجی در عملیات آزادی سازی خبرنگار ایرلندی، استفان فاریل کشته شد. داوید روت روزنامه نگار نیویوریک تایمز در گرامی داشت او گفت "او معرف همه خوبی های افغانستان بود. برای من همکاری با این روزنامه نگار و انسانی فوق العاده افتخار بود.

سلطان محمد منادی خبرنگار و همکار بسیاری از رسانه های خارجی و داخلی و از جمله مدیر تولید برنامه های اداره ی نشراتی آوانما صبح به خیر افغانستان، متاهل و پدر دو طفل بود. بسیاری از خبرنگاران افغانستان به گزارشگران بدون مرز از تاسف و تاثر خود سخن گفتند. سلطان محمد منادی در حال تکمیل دوره ی تحصیلات خود در کشور آلمان بسر می برد و برای گذراندن تعطیلات خود به کشورش بازگشته بود. وی که از سال ٢٠٢ میلادی با روزنامه نیویورک تایمز همکاری می کرد پذیرفته بود که با استفان فاریل به منطقه کندز برود.

گزارشگران بدون مرز با ابراز تاثر از مرگ سلطان محمد منادی و تسلیت به خانواده و همکاران و همه روزنامه نگاران افغانستان، از مقامات انگلیس می خواهد در باره چگونگی عملیات آزاد سازی که منحر به شکشته شدن این خبرنگار شد تحقیق و بررسی جدی به عمل آورند. به هنگام گروگان گیری و این گونه عملیات باید همه جوانب مورد نظر قرار گیرید، اما فاحعه امروز در شمال افغانستان سوالات بسیاری را طرح کرده است که باید به آنها پاسخ داد. بدون شک اصلی ترین مسئولیت بر دوش طالبان است که خبرنگاران را اختطاف و جانشان را در خطر قرار داده بودند.

مدیر روزنامه نیویورک تایمز بیل کیلر اعلام کرد : " ما از آزاد شدن استفان فاریل، بسیار خرسندیم و در عین حال عمیقا متاسفیم که آزادی او به این قیمیت تمام شد." روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرده است از عملیات آزاد سازی مطلع نشده است. به درخواست این روزنامه گزارشگران بدون مرز از انتشار اطلاعیه در باره اختطاف استفان فاریل و سلطان محمد منادی خودداری کرد.

نیروهای نظامی انگلیس صبح امروز به خانه ای در ولایت کندز که در آن سلطان محمد منادی و استفان فاریل از سوی طالبان نگاهداری می شدند؛ حمله کردند. با شنیدن صدای نیروهای انگلیسی سلطان محمد منادی از پناهگاه خود با فریاد "ژورنالیست ژورنالیست" بیرون می آید و هدف رگبار گلوله قرار می گیرید. یک غیر نظامی و یک طفل و یک سرباز انگلیسی و تعدادی از طالبان نیز در این عملیات کشته شدند.

خبرنگاران افغانستان هرینه سنگینی برای همکاری با رسانه های خارجی می پردازند. سلطان محمد منادی چهارمین خبرنگار و همکار رسانه های خارجی در افغانستان است که از سال ٢٠٠١ به قتل رسیده اند، پیش از او جاوید احمد، عبدالصمد روزحانی و اجمل نقشبندی در راه انجام وپیفه خود جان باخته اند


September 9th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها